HOME VOEDING SPORTEN DIETEN ARTIKELEN OVER ONS
spinazie

Spinazie

Spinazie (Spinacia oleracea)

Spinazie blaadjes bevatten een behoorlijk gehalte aan calcium. Helaas kan het niet in zijn totaal opgenomen worden door het lichaam aangezien spinazie ook bepaalde stoffen bevat, die niet goed combineren met calcium. Het is wel rijk aan ijzer, maar niet zo rijk als iedereen denkt, en potassium en vitaminen (A, B2, B9 en C)

Voordelen voor de gezondheid

Spinazie, vooral rauw, is een zeer goede bron van folium zuur (vitamine B9). Vooral zwangere vrouwen hebben vitamine B9 nodig. Een te laag gehalte daarvan kan zorgen voor een baby met een open ruggetje. Spinazie blaadjes is rijk aan vitamine C en E. Deze zijn beiden anti oxidanten. Ze verlagen de kans op een hartaanval, een beroerte en kanker. Het hoge gehalte aan vitamine A in spinazie beschermt bovendien tegen staar. Het potassium gehalte helpt een hoge bloeddruk reguleren en verminderen.

Let op!

Mensen met gal, nier of blaas problemen kunnen deze groente beter vermijden. Het hoge gehalte aan oxalisch zuur is niet gezond voor hen. Eet het dus niet te vaak. Eén keer per week is genoeg.

Hoe te eten?

Je kan spinazie blaadjes rauw in een salade eten. Ze kunnen de sla tussen je boterham eventueel vervangen. Je kan ze ook koken in verschillende variaties: soep, taart, als dip of als bijgerecht. Als je de groente kookt, verliest hij wel een deel van zijn voedingswaarden.

Hoogseizoen

Tussen januari en juni.

Hoe te bewaren?

Bewaar spinazie in het minst koele gedeelte van je ijskast, ongewassen en verpakt in plastic. Je kan het tot drie dagen bewaren.

Voedingswaarden per 100 gram:
Voedingswaarden Eenheid Spinazi rauw Spinazi gekookt(zonder zout)
Water g 91.58 91.21
Energie kcal 22 23
Proteine g 2.8 2.97
Vetten g 0.35 0.26
Koolhydraten g 3.5 3.75
Vezels g 2.7 2.4
Mineralen
Calcium mg 99 136
IJzer mg 2.7 3.57
Magnesium mg 79 87
Fosforzuur mg 49 56
Potassium mg 558 466
Sodium mg 79 70
Zink mg 0.53 0.76
Koper mg 0.130 1.74
Manganese mg 0.89 0.93
Selenium mg 1 1.5
Vitamines
Vitamine C mg 28.1 9.8
B-1 (thiamin) mg 0.078 0.095
B-2 (riboflavin) mg 0.189 0.236
B-3 (niacin) mg 0.72 0.49
B-5 (pantothenic acid) mg 0.065 0.145
B-6 (pyridoxine) mg 0.195 0.242
Folate mcg 194.4 145.8
B-12 mg 0 0
Vitamine A I.U 6715 8190
Vitamine A mcg RE 672 819
Vitamine E mcg ATE 1.89 0.95
Vetten
Verzadigde vetten g 0.056 0.042
Enkelvoudig onverzadigde vetten g 0.010 0.007
Meervoudig onverzadigde vetten g 0.146 0.108
Linolium zuur (18:2) g 0.022 0.016
Alpha-linolium zuur (18:3) g 0.115 0.085
Cholesterol g 0 0

Suikervrije Feestdagen Ebook

€ 14,95

Tijdens de feestdagen is het vaak moeilijk om gezond te blijven eten. Schalen vol met vlees, vette sauzen en desserts die vol zitten met kilo's suiker. Eva van Zeeland van de blog Miss Natural Lifesty lees meer...


Cursus Optimaal Gezond met Suikers

€ 67,00

Heb jij behoefte om meer controle te krijgen over je gezondheid? Zou jij wel eens beter willen weten wat er binnen in de fabriek van je aan de gang is? Wil je bovendien praktische tips en tricks om di lees meer...