HOME VOEDING SPORTEN DIETEN ARTIKELEN OVER ONS
calorieen

Calorieën Verbranden

De beste manier om af te vallen is anders eten en meer bewegen. Als je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt, kom je aan. De bedoeling is om die twee zaken in balans te hebben. Je kunt twee dingen doen. Je kan minder eten om de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt, te verminderen. Maar je kan ook de hoeveelheid calorieën die je verbruikt, verhogen.

De laatste optie is de beste. Iedereen weet nu wel ongeveer dat het niet werkt om de hoeveelheid calorieën die we binnenkrijgen via ons eten te verlagen. Op die manier vet kwijt raken is vaak niet effectief. Het is dus belangrijk om te weten hoe je meer calorieën kunt verbranden.

Calorieën verbranden kan op twee manieren. De eerste is om onze spieren aan het werk te zetten. De tweede manier is om onze spiermassa te vergroten. Zo gaat onze stofwisseling in ruststand sneller werken. De laatste wijze werkt doordat spieren meer calorieën verbruiken dan vet, ook als je aan het rusten of slapen bent. Je verbrandt calorieën tijdens de work out, en na de oefeningen verbrand je ook meer calorieën.


Er zijn twee methodes om calorieën te verbranden.
De eerste methode heet Aerobic.

Het woord Aerobic staat voor 'met zuurstof'. Tijdens de aerobics oefening hebben je spieren zuurstof nodig (door je longen en bloedtoevoer). Voorbeelden van Aerobic oefeningen zijn: steppen, roeien, cross trainen, joggen, zwemmen, fietsen, tennis en meer. Een belangrijk aspect hierbij is dat je het een langere tijd volhoudt. Het liefst meer dan 20 minuten. In Nederland noemen ze aerobic vaak cardio. Dit is omdat het de werking van je hart, bloedvaten en longen verbetert.

De tweede methode is anaerobic.

Het woord Anaerobic houdt in 'zonder zuurstof'. Het wordt ook krachttraining genoemd. Bij Anaerobic verbruiken je spieren niet direct zuurstof. Je traint hierbij met gewichten met als doel het groter maken van je spiermassa. Adenisine triphosphate en glycogeen zijn de brandstoffen die zijn opgeslagen in je spieren. Tijdens dit soort oefeningen gebruiken je spieren deze stoffen.

Vrouwen kiezen er vaak voor de krachttraining over te slaan omdat ze denken dat ze grotere spierballen krijgen. Dit is niet waar en dus niet echt handig. Meer spiermassa houdt niet gelijk in dat je spierballen als Popeye krijgt. Kies ervoor om met lichte gewichten te trainen. Zo bouw je namelijk wel spiermassa op, maar niet van die overduidelijk aanwezige spieren. Voordeel van meer spiermassa is weer dat je meer calorieën verbrandt.

Aerobic (cardio) is de beste methode om gelijk calorieën te verbranden is. Als je de hele tijd meer calorieën wilt verbranden, kan je beter voor Anaerobic (krachttraining) kiezen. Ook als je bijvoorbeeld een dvd-tje kijkt, kookt of achter de computer zit, verbrandt je meer calorieën (in ruststand).

Voor het maximale resultaat is het het beste is om beide trainingen samen te doen. Dit betekent dat als je een uur naar de sportschool gaat om te trainen, je moet kiezen voor work out van 40 minuten aerobic en 20 minuten anaerobic.

Ga dus meer bewegen in plaats van alleen maar minder te eten bijvoorbeeld door een dieet. Probeer drie keer per week naar de sportschool te gaan. Gewicht en vet kwijt raken gaat een stuk sneller als je ook beweegt. Bovendien is het veel gezonder en zal je beter in je vel zitten.


Fit Foodkit Mannen

€ 19,95

Voor een fit en optimaal functionerend lichaam is sporten alleen niet genoeg. Het begint namelijk allemaal in de keuken. Zonder hoge kwaliteit voedingsstoffen krijgen je spieren niet de juiste energie lees meer...


De Keto Revolutie

€ 37,00

Het keto-dieet is de laatste dieet-hype uit de Verenigde Staten. En dat is niet zonder reden, de werking van het dieet is namelijk wetenschappelijk bewezen. Het blijkt dat het niet alleen helpt bij he lees meer...