HOME VOEDING SPORTEN DIETEN ARTIKELEN OVER ONS
sportdrank

Gezonde Sportdrank

Waar Bestaat Een Goede Sportdrank Uit?

Er zijn veel sportdrankjes op de markt. Maar hoe weet je nou welke het beste is voor welke prestatie? Drankjes zijn isotoon als de samenstelling hiervan hetzelfde is als die van je bloed. Isotone drankjes bevatten weinig suikers en zouten. Isotoon komt meestal neer op 60-80 gram aan suikers en een gram zout per liter water. Deze drankjes worden het snelst door het lichaam opgenomen.

Isotone drankjes zijn vooral geschikt als het warm weer is en je flink moet zweten. Dan kan het handig zijn om iets met veel ‘inhoud’ te drinken en iets zouts tot je te nemen om het zoutverlies aan te vullen. Is het juist koud, vooral na de training, is het aanvullen van zout minder belangrijk. Je kunt zien hoeveel vocht je verliest door jezelf voor en na de training te wegen.

Het grootste bestanddeel van sportdrankjes is water. Als je dus maar kort sport, kan je ook water uit de kraan nemen. Voor een langere work out zijn deze drankjes wel geschikt. Maar let op: in de drankjes zit af en toe best veel suiker. Kies je sportdrankje dus verstandig!

De inname van koolhydraten tijdens het sporten is belangrijk. Deze leveren namelijk energie en hierdoor spaar je je glycogeenreserves. Soms is het zelfs de enige mogelijkheid om koolhydraten binnen te krijgen tijdens de training. Vocht wordt namelijk sneller opgenomen in je bloed dan vast voedsel en geeft geen kramp of buikpijn tijdens de work out.




Cursus Optimaal Gezond met Suikers

€ 67,00

Heb jij behoefte om meer controle te krijgen over je gezondheid? Zou jij wel eens beter willen weten wat er binnen in de fabriek van je aan de gang is? Wil je bovendien praktische tips en tricks om di lees meer...


Gratis voedingsschema voor mannen van 18 tot 35 jaar

Je wil spiermassa opbouwen, vet verbranden of wellicht allebei. Hoe je het ook wendt of keert je voedingsschema moet in orde zijn. Deze is nog belangrijker dan je trainingsschema want in de sportsch lees meer...